Ekorren
Åldersgrupp
Årskurs 1
Material
Vaxduk, gosedjursekorre, kottar, ekorrmat,
ej naturmaterial (nedskräpning)
Lärande objekt
Att eleverna ska lära sig om ekorrens föda,
att ekorren äter barrträdsfrö, blomfrö, ekollon, nötter, tallbark, svampar, bär,
insekter.
Centralt innehåll
Det framgår i Läroplan för grundskolan,
förskoleklassen och fritidshemmet (Skolverket, s.165. 2019) att eleverna ska få
möjlighet att utveckla förståelse för sin närmiljö och arter genom att lära sig
om djur och växter i sin närmiljö.
Aktivitet
Uppstart
Lektionen startar med att eleverna och lärare
samlas i en tät ring för att isolera vårt ljud samt utesluta annat ljud. Vi har
med oss ett förinspelat ljud med ett läte från en ekorre, eleverna får då gissa
vad det är de hör. Efter att eleverna fått möjlighet att lyssna och gissa,
frågar läraren om eleverna kan se något. Det sitter då en ekorre i granen över
oss, som vi tidigare placerat dit. Vi tydliggör för eleverna vad som kännetecknar
en ekorre samt ger eleverna allmän information om ekorrens livsmiljö och dess
anpassningar. Vi tar ner ekorren och berättar för dem att ekorrens matförråd
har blivit bestulet, vi måste hjälpa ekorren att samla ny mat så att den klarar
vintern.
Genomförande
Eleverna delas då in i mindre grupper där
de får i uppgift att samla in fem olika saker som de tror att ekorrar äter. Läraren
stöttar upp i grupperna och hjälper till att leta vid behov. När eleverna
samlas i gruppen igen efter en liten stund läggs all tänkbar föda fram på en
vit vaxduk. Vaxduken är uppdelad i två delar där en del är sådant ekorrar äter
och en del är sådant ekorrar inte äter. Läraren diskuterar gemensamt med barnen
och tillsammans kommer de fram till vad ekorrar äter och vad ekorrar inte äter
samt att vi artbestämmer de naturföremål som klassen samlat in. Läraren får
vara förbered och ha med eget material att komplettera med för att få en bra
diskussion. I samband med denna aktivitet får vi även in en diskussion om
nedskräpning i naturen. Arbetssättet som vi använder oss av i denna aktivitet
är det naturvetenskapliga arbetssättet beskrivning och observation. Eleverna får
både observera och fysiskt undersöka de olika arterna vi hittar i skogen.
Avslut
Innan lektionen avslutas upprepar vi vad
som kännetecknar en ekorre, vi går även igenom de arter som vi hittat i skogen
och benämner dessa. Läraren tar sedan fram en skalad kotte och eleverna får
gissa vad som hänt med den, de får även möjlighet att prova att skala en egen
kotte för att undersöka vad det är på kotten som ekorren äter, läraren
förklarar för eleverna att det är fröna i kotten som ekorren äter. Efter detta
tar vi fram ekorren igen och vi tackar eleverna för all mat de samlat in, nu
kommer ekorren klara vintern. Läraren förklarar att ekorren gömmer sin mat på
olika ställen för att minimera risken att bli bestulen på all sin mat.
Referens
Skolverket. (2019). Läroplan för
grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: Reviderad 2019. (6:e
upplagan). Stockholm: Utbildningsdepartementet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar