fredag 25 september 2020

Trollsländan Erika, Emma, Linnea, Lisa, Evelin - Biologi - Naturvetenskapligt arbetssätt

Ekorren 

Åldersgrupp

Årskurs 1

Material

Vaxduk, gosedjursekorre, kottar, ekorrmat, ej naturmaterial (nedskräpning)

Lärande objekt

Att eleverna ska lära sig om ekorrens föda, att ekorren äter barrträdsfrö, blomfrö, ekollon, nötter, tallbark, svampar, bär, insekter.

Centralt innehåll

Det framgår i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Skolverket, s.165. 2019) att eleverna ska få möjlighet att utveckla förståelse för sin närmiljö och arter genom att lära sig om djur och växter i sin närmiljö.

Aktivitet

Uppstart

Lektionen startar med att eleverna och lärare samlas i en tät ring för att isolera vårt ljud samt utesluta annat ljud. Vi har med oss ett förinspelat ljud med ett läte från en ekorre, eleverna får då gissa vad det är de hör. Efter att eleverna fått möjlighet att lyssna och gissa, frågar läraren om eleverna kan se något. Det sitter då en ekorre i granen över oss, som vi tidigare placerat dit. Vi tydliggör för eleverna vad som kännetecknar en ekorre samt ger eleverna allmän information om ekorrens livsmiljö och dess anpassningar. Vi tar ner ekorren och berättar för dem att ekorrens matförråd har blivit bestulet, vi måste hjälpa ekorren att samla ny mat så att den klarar vintern.

Genomförande

Eleverna delas då in i mindre grupper där de får i uppgift att samla in fem olika saker som de tror att ekorrar äter. Läraren stöttar upp i grupperna och hjälper till att leta vid behov. När eleverna samlas i gruppen igen efter en liten stund läggs all tänkbar föda fram på en vit vaxduk. Vaxduken är uppdelad i två delar där en del är sådant ekorrar äter och en del är sådant ekorrar inte äter. Läraren diskuterar gemensamt med barnen och tillsammans kommer de fram till vad ekorrar äter och vad ekorrar inte äter samt att vi artbestämmer de naturföremål som klassen samlat in. Läraren får vara förbered och ha med eget material att komplettera med för att få en bra diskussion. I samband med denna aktivitet får vi även in en diskussion om nedskräpning i naturen. Arbetssättet som vi använder oss av i denna aktivitet är det naturvetenskapliga arbetssättet beskrivning och observation. Eleverna får både observera och fysiskt undersöka de olika arterna vi hittar i skogen.

Avslut

Innan lektionen avslutas upprepar vi vad som kännetecknar en ekorre, vi går även igenom de arter som vi hittat i skogen och benämner dessa. Läraren tar sedan fram en skalad kotte och eleverna får gissa vad som hänt med den, de får även möjlighet att prova att skala en egen kotte för att undersöka vad det är på kotten som ekorren äter, läraren förklarar för eleverna att det är fröna i kotten som ekorren äter. Efter detta tar vi fram ekorren igen och vi tackar eleverna för all mat de samlat in, nu kommer ekorren klara vintern. Läraren förklarar att ekorren gömmer sin mat på olika ställen för att minimera risken att bli bestulen på all sin mat.

 

Referens

Skolverket. (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: Reviderad 2019. (6:e upplagan). Stockholm: Utbildningsdepartementet 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar