fredag 25 september 2020

 

Gråsuggan - Biologi, Näringskedjan (Djurens meny)

Åldersgrupp och material

Årskurs 2. Koner och lekband eller västar. 

Lärandeobjekt

Att lära eleverna om enkla näringskedjor som beskriver samband mellan olika organismer i ekosystemet (Skolverket, 2019). Eleverna ska få en förståelse för en näringskedjas beståndsdelar och hur den fungerar. Genom dramalek ska eleverna förstå att växten blir uppäten av växtätare, och växtätaren blir uppäten av rovdjur. De ska även få förståelse för att det finns allätare, djur som äter både djur och växter.

 

Centralt innehåll (Skolverket, 2019);

·       Enkla fältstudier, observationer i närmiljö

·       Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan olika organismer i ekosystemet

·       Djur och växter i närmiljö samt namn på några vanligt förekommande arter

Formulärets överkant

Formulärets nederkant

 

Utförande

Samla eleverna innan ni går in i skogen och förbered dem med en repetition av vad som är växter, växtätare och rovdjur. Eleverna får ge exempel på olika producenter och konsumenter i näringskedjan. Innan ni går in i skogen får eleverna i uppgift, att under promenaden, observera exemplar av växter och djur eller spår av djur som kan finnas här. När ni når uppsamlingsplatsen samlas ni och samtalar om elevernas observationer och deras frågor och tankar.

Leken del 1

Markera ett lekområde med koner. Beroende på gruppens antal får justeringar göras mellan grupperna. Dela in eleverna i ett antal olika arter, där 2/3 av eleverna ska vara växter och resterande växtätare. Använd lekband eller västar för att markera vem som är vad. Nu ska växtätarna jaga växterna (som får springa i leken). En växt som blir kullad får nytt liv genom att springa runt valfritt närliggande träd utanför lekplanen och tillbaka in på lekplanen. Efter det är växten med i leken igen. Växtätarna får inte stå och lurpassa när växterna kommer in på planen igen.

Diskussion;

Vad händer om växtätarna äter upp alla växter?

Leken del 2

Nu stoppar pedagogen leken och berättar att ett rovdjur (förslagsvis räv och/eller varg) kommer och jagar växtätarna. Utse 1-4 rovdjur som markeras med västar eller lekband. Tänk på att rovdjur ska vara betydligt färre än växtätare. Nu ska rovdjuren jaga växtätare och samtidigt ska växtätarna jaga växterna. Växtätarna måste vara på sin vakt samtidigt som dem ska jaga växter. Växla mellan rollerna så att alla får prova på att vara växtätare.

Diskussion;

Varför är det färre rovdjur än växtätare i skogen?

Vad händer om rovdjuren äter upp alla växtätare?

Det finns något som kallas för allätare, vad är det?

 

Referens

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (reviderad 2019). (2019). Skolverket.

Källa

http://www.rovdjursskolan.se/ovningar/amnesomrade/ovning/?I=127&KI=2&fbclid=IwAR0hAty-xOf_xfRVP4KZXaXAAGebXITlXKCAWue1343PWQOTZw39YbD6oW8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar