Åldersgrupp och material
Vi tänker oss att denna utomhuslektion ska genomföras i en klass ett. Lektionen ska ha fokus på teknik och genomföras utefter ett tekniskt arbetssätt. Det material som kommer att behövas är brev, stenar, pinnar, skrivplatta, pennor och papper.
Lärandeobjekt
Lärandeobjekt: Att förstå hur hävstången kan användas för att flytta tunga föremål. En hävstång är ett föremål som är avlångt och utför en rörelse i den ena änden när det utförs en kraft i den andra. Ju längre hävarmen är desto mer vinner man i kraft.
De centrala innehållen som berörs är:
- Dokumentation i form av enkla skisser, bilder samt fysiska och digitala modeller.
- Egna konstruktioner där man tillämpar enkla mekanismer.
Tydliggörande för barnen: Eleverna får genom ett tekniskt arbetssätt testa att flytta en sten med hjälp av hävstänger. De får testa olika material, tjocklekar och längder av hävstänger för att se vad som ger mest kraft till att flytta stenen. Eleverna får även rita enkla skisser av hävstången och dess funktion.
Utförande
Vi startar upp lektionen med att prata om Arkimedes eftersom han var den som upptäckte hävstångsprincipen. För att eleverna ska förstå vad hans citat “ge mig en fast punkt och jag skall flytta jorden” innebär krävs det att vi förklarar vad en hävstång är för något. Vi går först igenom detta teoretiskt. Därefter får eleverna även testa det rent praktiskt med en sten i miniatyr. Eleverna får tillsammans i grupper hitta olika hävstänger, till exempel pinnar, som skulle kunna flytta på stenen. När material är insamlat samlas vi i gruppen runt stenen och alla får testa hur deras hävstänger fungerar. Vi diskuterar om huruvida de ska vara korta eller långa och vad skillnaden kan vara samt om något kan förbättras. Om alla elever har hittat långa pinnar kan vi fråga vad de tror skulle hända om vi bröt av en pinne så att den blir kortare eller tvärtom. Efter förbättringar eller de eventuella nya frågorna testar vi igen och ser hur resultatet blir nu. När eleverna har fått testa hävstångsprincipen på små stenar får de även testa på stora stenar där de enklare kan känna av skillnaden i kraft. Avslutningsvis får grupperna rita skisser av den hävstång de har skapat samt skriva en enkel instruktion om hur den fungerar.
Tekniskt arbetssätt
Avstamp: Hur kan man flytta på en stor sten?
Idéfas: Vilken metod kan vi använda för att flytta på stenen?
Fixa material: Leta efter material i närområdet.
Göra och testa: Går stenen att flytta?
Förbättra: Kan vi göra något så att det fungerar bättre?
Testa igen: Går stenen att flytta nu?
Vara nöjda eller testa igen
Referenser
Aktivitet från: Lättman-Masch, R., Wejdmark, M., Jacobsson, G., Persson, E. & Ekblad, A. (2014). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och förskoleklass. Vimmerby: Outdoor Teaching
Skolverket (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2019. Stockholm: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar