fredag 25 september 2020

Grupp: Hävstången. Titel: Det man vinner i kraft förlorar man i väg, hävstången

 Hävstången - “Det man vinner i kraft förlorar man i väg”.

 

Åldersgrupp och material 

Detta lektionstillfälle är planerat för undervisning av 20 stycken elever i årskurs två. Material att förbereda innan exkursionen är långa och korta pinnar och en eller flera stora stenar. Ett brev ska skrivas med ett uppdrag till eleverna i.

Lärandeobjekt

Lektionens lärandeobjekt är följande: Att eleverna ska lära sig att med ett längre skaft får vi mer kraft, enligt hävstångsprincipen. Genom detta lärandeobjekt ska eleverna få möjlighet att prova sig fram till en förståelse för hur hävstänger fungerar samt att en längre hävstång ger större kraftutväxling. Detta ska tydliggöras för eleverna genom att de får prova att lyfta en sten med hjälp av olika längder på pinnar. Lärandeobjektet är hämtat ur Lgr 11 (Läroplan för grundskolan, förskoleklass och fritidshemmet, 2019, s. 293) i det centrala innehållet “Några vanliga föremål där enkla mekanismer som hävstänger och länkar används för att uppnå en viss funktion (...).”

Utförande 

Denna lektion kommer att utgå från ett estetiskt arbetssätt. Eleverna har tidigare arbetat med fyra av de fem olika enkla maskinerna. Under denna lektion kommer eleverna att få lära sig om den femte enkla maskinen som är hävstången. Under arbetsområdet med de enkla maskinerna har eleverna träffat på trollen Tyra och Tord som de hjälpt med olika uppdrag. Tyra och Tord gör undervisningen lek- och lustfylld. 


Vi, i studiegruppen, har inspirerats av Lättman och Masch (2020, s. 22) som använder småfolket i sin litteratur och därför har vi skapat trollen Tord och Tyra som ska motivera eleverna att anta olika utmaningar. 


När eleverna kommer ut i skogsmiljön får eleverna syn på ett brev som ligger på en stor sten. Trollvännerna Tyra och Tord ber i brevet eleverna om hjälp med att komma på en lösning på hur de kan flytta på en sten som hamnat på trollmormors svans. Brevet avslutas med en ledtråd i form av en ramsa som eleverna är bekanta med sedan tidigare; “Det du vinner i kraft förlorar du i väg”, ramsan har tillhörande rörelser. Syftet med uppdraget är att eleverna tillsammans ska komma fram till en lösning, genom att prova sig fram med material i naturen. Elevernas resonemang och undersökningar kommer tillsammans med stöttning av pedagog/er komma fram till lektionens lärandeobjekt. 


Som avslutning på denna lektion återsamlas alla elever runt den sten som det varit fokus på under lektionen för att samtala om hur de kommit  fram till att stenen kan flyttas på bästa sätt. Läraren går med hjälp av eleverna igenom hur vi använder en lång hävstång för att få mer kraft så trollmormor kan få hjälp. Tillsammans avslutas lektionen med att sjunga ramsan “Det man vinner i kraft förlorar man i väg”.  Eleverna går sedan tillbaka till skolan och tillsammans skriver de ett brev till Tord och Tyra med en beskrivning av hur de ska göra för att enklast kunna lyfta på stenen och befria trollmormors svans.



Referenslista:

Lättman-Masch, R., Wejdmark, M., Jacobsson, G., Persson E., & Ekblad, A. (2020). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och förskoleklass. Vimmerby: Outdoor Teaching

Skolverket (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklass och fritidshemmet 2011: reviderad 2019. (6:e uppl.). Hämtad 2020-09-23 från https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr11-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar