torsdag 24 september 2020

Näbbmusen - Kemi, estetiskt lärande

 Lilla löv  


Målgrupp och material

Denna utomhusundervisning är anpassad för en årskurs 2 med cirka 20 elever. För genomförandet av denna undervisning behövs ett vitt lakan alternativt en vit vaxduk. Du behöver även ta med din ihoppysslade “Lilla löv” till undervisningstillfället. (Se exempel nedan.) Det valda naturområdet kräver tillgång till lövskog.


Lärandeobjekt 

Genom faktabaserad information och sång ska eleverna veta att variationen av höstlövens färger beror på att det sker en nedbrytning av klorofyllet i lövet som transporteras in i stammen. Eleverna ska även veta att det är vid nedbrytningen av klorofyllet som det gröna ljuset absorberas, vilket i sin tur leder till att det är de gula och röda färgerna som reflekteras och att det är dessa vi uppfattar. Eleverna kommer att göra en observerande undersökning av hur ett löv ser ut och sedan tydliggöra sin förståelse genom att återskapa lövets konturer och nerver i form av ett konstverk tillverkat av pinnar.


Det centrala innehåll som berörs är:

  • Årstidsväxlingar i naturen och hur man känner igen årstider. Djurs och växters livscykler och anpassningar till olika årstider.

  • Enkla fältstudier och observationer i närmiljön.


Utförande

Undervisningen inleds med samling i en halvcirkel. Lärarna återkopplar till tidigare undervisning angående lövets anatomi samt klorofyllets inverkan på lövets gröna färg. Plötsligt hör en av lärarna ett prasslande ljud bakom ett träd som gruppen måste skynda sig att undersöka. Bakom trädet finner läraren “Lilla löv”, ett grönt, litet blygt löv som viskar i lärarens öra att han vill att barnen skapar ett konstverk till honom. I utbyte kommer han berätta hemligheten om varför löven ändrar färg på hösten. Då uppmärksammar lärarna eleverna om att löven på marken runt omkring ser olika ut. Eleverna blir indelade i grupper om fyra och ska i dessa grupper göra en observerande undersökning av olika tilldelade löv. Därefter får eleverna i sina grupper ge sig iväg inom ett begränsat område och plocka med sig pinnar samt en större mängd löv i olika färger för att sedan samla detta på lakanet/vaxduken. “Lilla löv” viskar till läraren att han vill att eleverna bygger konstverk i form av olika löv. För att tydliggöra sin förståelse för lövets anatomi ska varje grupp då skapa en avbild av det tilldelade lövet med hjälp av det insamlade naturmaterialet. När eleverna konstruerat sina konstverk går klassen tillsammans runt och observerar vardera grupps lövs olikheter samt likheter vilket följs upp av en gemensam diskussion. 


Som avslutning berättar “Lilla löv” hemligheten bakom höstlövens färgskifte. Läraren frågar  “Lilla löv” om det finns något knep för att lättare komma ihåg hemligheten och “Lilla löv” tipsar då om en sång som klassen sedan sjunger tillsammans. Syftet med sången är att möjliggöra en förstärkning av elevernas minne.






Sången om lövet (Broder Jacob)


Klorofyllet, Klorofyllet

Bor i lövet, bor i lövet

Men på hösten, Men på hösten

det i trädet flyttar in, det i trädet flyttar in

Då blir lövet, då blir lövet

Gult och rött, Gult och rött

Trädet det får vila, trädet det får vila,

Tills våren är här, tills våren är här.  


Källor


Lättman-Masch, R., Wejdmark, M., Jacobsson, G., Persson, E. & Ekblad, A. (2014). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och förskoleklass. Vimmerby: Outdoor Teaching

Skolverket (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2019. Stockholm: Skolverket

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar