torsdag 24 september 2020

Talgoxen - Kemi naturvetenskapligt arbetssätt

Titel 

Sinnesstig för alla sinnen

Åldersgrupp och material

Vi har valt att genomföra en utomhuspedagogisk undervisning i kemi där eleverna kommer att använda sig av sina sinnen. Undervisningen kommer att utföras genom ett naturvetenskapligt arbetssätt och ske i en årskurs två med 20 elever och två lärare. Materialet vi kommer att använda oss av är naturföremål som finns i skogen, en påse att lägga föremål i samt bilder av våra sinnen som vi lärare har förberett. Vi kommer att göra ett experiment med hjälp av ett päron och ett äpple i slutet av lektionen.

Lärandeobjekt

Lärandeobjekt: Genom att använda sina sinnen ska eleverna få en insikt om hur man kan använda dem i naturen och hur sinnena kan samarbeta med varandra. Våra sinnen är smak, lukt, doft, känsel och hörsel.   

Det centrala innehållet som berörs:

  • Människans upplevelser av ljus, ljud, temperatur, smak och doft med hjälp av olika sinnen.

  • Enkla naturvetenskapliga undersökningar

Tydliggöra för eleverna att det finns många olika tillvägagångssätt de kan använda sina sinnen på. Med stöd och hjälp från lärarna får eleverna diskutera i grupp och utveckla sin språkförmåga. Använda sig av naturföremål och det skogen har att erbjuda.

Utförande

Förbered genom att hänga upp en snitslad bana med olika stationer, lägg ut de inplastade bilderna på sinnena samt material för varje sinne. Det kan vara ett granbarr för lukt, olika naturföremål i en påse för känsel, prasslande löv för hörsel, gran och tallkottar för synen och blåbär eller lingon för smak. 

Undervisningen hålls i en närliggande skog. Samla eleverna i en halvcirkel runt lärarna och ge eleverna en repetition om människans olika sinnen. Genom att ha en repetition med eleverna om människans olika sinnen blir det sedan enkelt att förklara aktivitetens upplägg. Innan aktiviteten förklaras kan öppna frågor ställas till eleverna om vad de tror kommer att ske under aktiviteten. Här presenteras även experimentet så att eleverna får bygga upp förväntningar om vad som kommer att hända vid lektionens slut. Eleverna genomför aktiviteten i två grupper tillsammans med en lärare. Vid varje station får eleverna testa sina sinnen och diskutera vad de upplever. 

Avsluta med en återsamling och sammanfatta deras upplevelser och sinnesintryck. Vilka inre bilder fick eleverna när de doftade? Hur tänkte dem när de jämförde likheter och skillnader mellan grankottar och tallkottar? Hur lät det att trampa på prasslande löv, kunde de förknippa ljudet med något liknande ljud de hört tidigare? Hur kändes föremålen i påsen? Läraren förklarar för eleverna vilka egenskaper växterna har, varför vissa är giftiga eller varför de har ett speciellt utseende. Till exempel brännässla som har ett kemiskt gift som bränns om man tar i den. Efter diskussionerna utförs experimentet. Eleverna får smaka på både äpple och päron bitar när de håller för näsan och blundar. En variabel ändras när de smakar en gång till, de behöver då inte hålla för näsan. Det är för att eleverna ska känna skillnaden och få en förståelse för att våra sinnen samarbetar. Genom denna aktivitet kan elevernas intresse för skog och natur väckas.

Referenser: 

Aktivitet från: Lättman-Masch, R., Wejdmark, M., Jacobsson, G., Persson, E. & Ekblad, A. (2014). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och förskoleklass. Vimmerby: Outdoor Teaching

Skolverket (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2019. Stockholm: Skolverket


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar