Titel - “vattnets väg”
Åldersgrupp och material
Lärandeobjekt
Eleverna ska lära sig att vattnet alltid letar sig tillbaka ut till havet och att det rinner nedåt på grund av tyngdkraften. Detta genom att eleverna själva får vara med och skapa “vattnets väg”, det vill säga bygga upp egna modeller med det givna materialet. Eleverna får naturligtvis inte bygga hur de vill, utan vi går tillsammans igenom hur “vattnets väg” ska byggas samt återkopplar till tidigare lektioner som har kretsat kring vattnets kretslopp.
Utförande
Denna aktivitet kräver tillgång till ett “hav” (vattenkälla dvs. sjö, bäck, osv).Börja med att dela upp eleverna i grupper om fem elever. Visa materialet för eleverna och berätta vad de olika föremålen ska föreställa. Be eleverna repetera vattnets kretslopp och stötta eleverna vid byggandet av “vattnets väg” som ska byggas ihop på följande sätt:
- Placera de tre lådorna (sjöarna) i olika höjdnivåer i riktning ner mot vattnet så att innehållet ska kunna rinna över till nästa låda osv.
- Lägg slangens (grundvattnet) ena ände i lådan som är högst upp och den andra änden i vattenkällan. För att få “grundvattnet” att börja rinna ner mot “havet” använd slangen som ett sugrör i havsänden (hävert).
- Fyll översta lådan full med vatten.
- Nu ska eleverna förkroppsliga vattnets väg genom att doppa trasorna (molnen) i “havet”och vrida ur i den översta lådan som är fylld med vatten så att de rinner över till nästa nivå osv tills det rinner ut i “havet” igen.
Källa:
Lättman-Masch, R., Wejdmark, M., Jacobsson, G., Persson E., & Ekblad, A. (2016). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute: förskola och förskoleklass. Vimmerby: Outdoor Teaching
Referenslista:
Skolverket. (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2019. Hämtad från http://www.skolverket.se/publikationer?i d=2575
___________________________________________________________________________
Bifogad låt
Melodi: Min hatt har tre kanter
Tyngdkraften gör att vattnet, forsar ner igen.
Till havet där det börja och allt går om igen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar